maandag 7 september 2009

WAAROM NIET DE BALKAN, MAAR INDIA EN CHINA WEL?

Op het gebied van internationale handel en samenwerking worden talloze subsidies gegeven, en worden vele evenementen georganiseerd door de Kamer van Koophandel, de EVD, het NCH en vele andere overheidsinstellingen. De Nederlandse overheid ondersteunt Nederlandse bedrijven in India, China, Brazilië, Rusland en Turkije. De Balkan is geen prioriteit. Ik begon me daarom steeds meer te realiseren dat deze keiharde realiteit nog meer creativiteit en initiatief vraagt om Nederlandse ondernemers te motiveren om aldaar te gaan ondernemen! Daar heb ik uw hulp voor nodig, want ik kan het niet alleen…

Hoewel de Balkan geen prioriteit is voor de Nederlandse overheid, betekent niet dat er geen Nederlandse bedrijven zijn die zich op deze markt oriënteren. Ik kom regelmatig bedrijven tegen die interesse in de Balkan tonen, maar niet het initiatief nemen om daar ook te gaan ondernemen. De motivatie ontbreekt!
Ik kom ook ondernemers tegen die het initiatief wel tonen, maar niet weten hoe ze het moeten aanpakken. De juiste kennis van de markt ontbreekt!
Nog vaker kom ik ondernemers tegen die de kansen hebben gegrepen en inmiddels een businessplan reeds klaar hebben liggen. Zij worstelen nu met problemen waar zij geen raad mee weten en vragen zich af waarom hun ambities spaak lopen. Hun oorspronkelijke probleemstelling klopt niet!

De motivatie, kennis van de markt en de juiste probleemstelling zijn voorwaarden voor succes! Maar hoe word je als ondernemer gemotiveerd, waar haal je de nodige kennis van de Balkan vandaan en hoe definieer je de juiste probleemstelling?

Iets vergelijkbaars geldt voor de overheidsinstellingen. Door hen worden slechts aanbodgestuurde en niet vraaggestuurde evenementen voor het Nederlandse bedrijfsleven georganiseerd. Ook dit jaar, tussen 12 en 14 oktober, worden de Balkan spreekdagen aangeboden. Geen matchmaking, geen cultuurgerichte workshop of specifiek onderwerp van discussie wordt daaraan verbonden, hetgeen deze spreekdagen interessanter zou maken. Hoe veel bedrijven zullen hier op afkomen, vraag ik me nu al af. Wist u hoe veel spin-off zo een evenement oplevert, als daar geen vervolg aan gegeven wordt? Weinig tot niets!

Ik ben er van overtuigd dat er veel meer in zit! Door regelmatig in de Balkan te reizen realiseer ik me steeds meer dat deze regio een geweldige groei doormaakt en dat succesverhalen van Nederlandse ondernemers, die door velen als ‘toeval’ worden gezien, voor mij een verklaring hebben. Mijn logisch denkend brein zegt: ondernemers hebben een sparringpartner nodig, ze willen van collega ondernemers horen welke problemen ze in de regio tegenkomen, hoe ze de problemen vervolgens hebben opgelost en wie ze bijvoorbeeld moeten kennen als ze vergunningen voor elkaar willen krijgen… Er is behoefte aan een netwerkbijeenkomst waar bedrijven elkaar ontmoeten om ervaringen en kennis van de Balkan met elkaar te delen. Er is behoefte aan een evenement, waar Nederlandse bedrijven hun vragen beantwoord krijgen en hun dilemma’s bespreekbaar kunnen maken. Er is behoefte aan motivatie dat ondernemers in beweging brengt!

Ik ben ervan overtuigd dat een zakelijke aanpak, waar rekening wordt gehouden met de wensen van de klant en niet met de besluitvorming van de overheid, Nederland en de Balkan dichter bij elkaar kan brengen. Maar, daar heb ik uw steun voor nodig! Laat nu meteen zien waar u mee worstelt en wat uw dilemma's zijn! Wat zou u graag op een soortgelijke netwerkbijeenkomst terug willen zien! U kunt reageren op dit artikel via mijn weblog.

Uw reactie zou voor mij de aanleiding kunnen zijn om datgene aan u aan te bieden waar u behoefte aan hebt: een Balkan netwerkbijeenkomst waar u de motivatie en kennis kunt vergaren, om succesvol op de Balkan te ondernemen!

Geen opmerkingen: