maandag 2 juni 2008

10 VRAGEN AAN GIJS DE ROOIJ


Bedrijf: Levi9
Opgericht door: Menno de Jong, Paul Mol en Bernhard van Oranje
Opgericht in: 2001
Actief in: Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Engeland
Ontwikkelcentra in: Servië, Oekrainë, Roemenië, Turkije
Actief in Servië sinds: 2001
Aantal medewerkers: in totaal circa 300 (waarvan 110 in Servië)
Functie: Directeur; verantwoordelijk voor partnerships, business development & acquisition

1. Waar komt de naam Levi9 vandaan?
De naam komt van Bernard van Oranje. Levy 9 is een komeet die neerkwam op de planeet Jupiter. De komeet werd op 24 maart 1993 ontdekt door Eugene Schoemaker, zijn vrouw Carolyn en de astronoom David Levy. Dit was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Dat effect willen wij met ons bedrijf ook realiseren!

2. Wat doet Levi9?
Levi 9 is een specialist in ontwikkeling en onderhoud van Customer Software Applications ‘op maat’. Er zijn talloze voorbeelden van applicaties te benoemen. Denk bijvoorbeeld aan een database of betalingssysteem achter de schermen van een travel site of Business Intelligence oplossingen, waarbij je data uit verschillende bronnen bundelt tot een informatiebron. Denk ook aan Mobile Advertising voor mobiele telefonie. Wat de klant vraagt, leveren wij.

3. Wie zijn jullie klanten?
Dat zijn Software Makers of System Integrators (zoals Ordina en Getronics) die over weinig ontwikkelaars beschikken of te veel werk krijgen. Ze besteden hun werk vervolgens uit aan ons. We ontwikkelen 'niche software' voor bijvoorbeeld gemeenten en ziekenhuizen of leveren 'software op maat' aan grote bedrijven en overheden. Anderzijds krijgen wij ook opdrachten van eind gebruikers, zoals ANWB, Politieacademie, Verzekeringen.

4. Hoe is het idee ontstaan om in Servië een Ontwikkelcentrum te openen?
We hadden bij onze vorige onderneming een aantal medewerkers in dienst in ons bedrijf in Amsterdam, dat van Servische afkomst was. Dat waren experts, helder in presentatie, direct en interactief! De toenmalige medewerker, Vladimir Gogoljev heeft daar een grote rol in gespeeld. Met zijn kennis van zaken en een goed netwerk in de regio, leek het ons een fantastische uitdaging om samen het succes van Levi9 verder uit te bouwen.

5. Was het moeilijk om uw plannen in Servië waar te maken?
Nee. Het meeste ging goed, want wij hadden al veel ervaring met hoe wij het moesten aanpakken. Het succes hangt helemaal af van de mensen die erachter zitten! Je denkt dat je het alleen kan, maar niets is minder waar. Zonder lokaal management en mede-eigendom lukt het je niet! Delen van succes geeft motivatie!

6. Is dat ook de kern van goed ondernemen in Servië?
Ja, zeker. Ons gezond verstand vertelde ons dat wij met de locale mensen zaken sneller gerealiseerd konden krijgen en dat wij van hun netwerk gebruik konden maken om goede ontwikkelaars aan te trekken. Dit werd door de praktijk bevestigd. Door een joint-venture aan te gaan met de lokale partners zijn wij er in geslaagd om enerzijds meer betrokkenheid en loyaliteit ten aanzien van ons bedrijf te creëren en anderzijds kostenbewustheid en resultaatgerichtheid te realiseren.

7. Wat denk je dat Servië aantrekkelijk maakt voor Nederlandse ondernemers?
De afstand tussen de klant en de ontwikkelaar is klein, het is maar 2 uur vliegen. De cultuurverschillen zijn minder groot in vergelijking met bijvoorbeeld India en de mentaliteit is Europees. Lonen zijn lager en skills zijn uitstekend, wat de prijs/kwaliteit verhouding heel interessant maakt! ICT mensen in Servië spreken goed Engels, wat de communicatie ten goede komt. De werkmentaliteit is goed, en persoonlijke interactie is leuk. Directheid en assertiviteit, tegengas kunnen geven en nee kunnen zeggen, zijn eigenschappen die ons bijzonder aanspreken. Jij weet wat je aan de mensen hebt! Zowel de wil om vooruit te komen en goede resultaten te realiseren als de enorme energie die deze mensen hebben, valt ons bijzonder op. Aan de andere kant is de administratieve last in vergelijking met andere landen lager, wat het mogelijk maakt om zaken sneller geregeld te krijgen.

8. Het kantoor is zeker flink gegroeid in de afgelopen jaren?
We zijn met 15 mensen begonnen en nu hebben wij al 110 ontwikkelaars in Servië op de loonlijst. Op dit moment is de groei beperkt tot 2 a 3 ontwikkelaars extra per maand. De reden is dat er meer concurrenten op de markt zijn gekomen, waaronder ook lokale bedrijven. Toch is Levi9 een bedrijf waar je niet omheen kan, iedereen kent ons. We sponsoren ook verschillende evenementen in de regio, hetgeen onze naamsbekendheid ten goede komt.

9. In welke valkuilen zijn jullie gestapt?
We zijn gestart met een kantoor in Novi Sad. Heel snel daarna hebben wij een kantoor in Belgrado geopend. Dat hadden wij niet moeten doen, want Belgrado is kosmopolitisch, vluchtiger en ten opzichte van Novi Sad veel duurder. We hebben er van geleerd om het niet meer in de hoofdsteden te zoeken, maar juist regionaal. Novi Sad is het Apeldoorn van Servië, mensen zijn veel rustiger en loyaler en, niet te vergeten, alles is aanzienlijk goedkoper. Ons kantoor in Belgrado hebben wij gesloten.

10. Wat zijn je aanbevelingen aan de Nederlandse ondernemers?
Denk niet dat je het alleen en zonder lokaal management kan, niets is minder waar. Zonder lokaal management en mede-eigendom lukt het je niet! Delen van succes geeft motivatie!

Kijk ook eens buiten de hoofdsteden in Oost Europa. In het Apeldoorn van Servië, niet in de hoofdstad! Mensen zijn daar rustiger, loyaler en investeren is aanzienlijk goedkoper!

Houdt rekening met ‘het korte termijn denken’ van Serviërs, resultaat van het verleden. Ze willen liever direct geld, dan aandelen in het bedrijf! Onderhandel zorgvuldig en leer elkaars cultuur kennen!

Geen opmerkingen: