woensdag 3 juni 2009

DE TOEKOMST VAN DE AUTO-INDUSTRIE LIGT IN OOST-EUROPA


Op 28 juli 2008 heeft Fiat een joint-venture gesloten met de Servische regering, bij Zastava uit Kragujevac. De Italianen hebben 700 miljoen geinvesteerd in ruil voor circa 70% aan aandelen.

Toen al zag Fiat zijn kansen in Oost-Europa. De Servische Zastava bleek het juiste bedrijf te zijn voor de bouw van auto’s, die bestemd zijn voor de Oost-Europese markt. Een free-trade overeenkomst tussen Servië en Rusland zou zorgen voor een uitbreiding naar een markt van liefst 150 miljoen mensen!

Ruim 15 duizend auto’s werden in Servië vervolgens verkocht, voordat ze überhaupt waren geproduceerd. De Servische regering werkte ook nog eens mee, door zeer gunstige rente aan consumenten aan te bieden. Voor 4% liet de Servische bevolking het niet zitten. Ze bestellen nog steeds de FIAT Punto Classic voor slechts € 6.999, incl. BTW! Uitbreiding naar de Russische markt staat in de planning...

Maar, de nieuwe eigenaren van het Duitse automerk Opel, een Russische staatsbank en Canadese onderdelenleverancier Magna International, zien Rusland ook als een belangrijke groeimarkt voor de auto-industrie! Binnen enkele weken zouden betrokken partijen een intentieverklaring gaan tekenen. In een moderne fabriek van GAZ in Nizjni Novgorod, vlakbij Moskou, zouden straks jaarlijks 180 duizend Opels worden gebouwd!

Het zier er naar uit dat de strijd tussen Fiat en Opel, om uit de recessie te kruipen na tegenvallende cijfers, gaat beginnen. Beiden hebben klappen gekregen als gevolg van de kredietcrisis, maar dat wil niet zeggen dat er voor een van deze twee autofabrikanten de recessie zich niet verder aan het verdiepen is. Wie komt als winnaar uit de strijd, in een regio vol verrassingen?

Geen opmerkingen: