vrijdag 3 juli 2009

MONTENEGRO ALS TOERISTISCHE BESTEMMING IN OPKOMST

De landen van voormalig Joegoslavië zijn als toeristische bestemming nog steeds in ontwikkeling. Hoewel Kroatië met haar kustlijn en Slovenië met haar bergen en meren al bekend zijn bij de Nederlandse toerist, zijn Bosnië, Montenegro, Servië en Macedonië nog steeds geen populaire bestemmingen. De recente oorlogen, armoede, slechte infrastructuur en taalbarrière is slechts een aantal redenen waarom Nederlandse reizigers deze landen niet bovenaan hun lijstje van favoriete bestemmingen hebben staan.

Toch zijn deze landen, denken buitenlandse investeerders, als toeristische bestemming in opkomst en zeker het ontdekken waard! Veel projectontwikkelaars en bedrijven zoals Aman Resorts, willen van bijvoorbeeld Montenegro een aantrekkelijke toeristische bestemming maken. Het Internationaal Investment Management bedrijf van Nat Rothschild, de Russische miljardair Oleg Deripasku en eigenaar van Louis Vuitton, Bernard Amault, investeren al in Montenegro, want zij zien ook het onbenutte potentieel!

In 2010 zal Montenegro officieel als aantrekkelijke toeristische bestemming op de kaart worden gezet. Porto Montenegro, een luxe haven in de Boka Kotorska baai, wordt in 2010 ook officieel geopend. Luxe appartementen, hotels, restaurants, winkels, ski resorts en golf terreinen in de buurt, zullen aan toeristen worden gepresenteerd. Een prachtig dorp-hotel Sveti Stevan wordt officieel geopend door Aman Resorts. En, 'waar Aman komt, volgen anderen' is het Montenegrijnse gezegde. Nu nog de Nederlanders…

Deze zomer ga ik naar Bosnië en Montenegro samen met mijn gezin op ontdekkingsreis. Hiermee wil ik ze de echte identiteit van deze landen en hun bevolking laten zien. Het adembenemende landschap, de rivieren, meren en gebergten, de gastvrijheid en een mentaliteit, die zo ontwapenend is. Tussendoor zoals gebruikelijk, ga ik zakendoen, zonder een ding uit het oog te verliezen en dat is dat het leven in die landen een feest is!

Geen opmerkingen: