maandag 30 juni 2008

10 VRAGEN AAN SRDJAN JOVANOVIC


Bedrijf: Banimex
Opgericht door: Srdjan Jovanovic
Actief in: Nederland, België, Duitsland, Engeland, Zwitserland, Verenigde Staten
Productiecentra in: Macedonië en Servië
Distributiecentra in: Servië, Macedonië, Nederland, Duitsland, Verenigde Staten
Actief in Nederland sinds: jaren 90-tig
Aantal medewerkers: 14 vaste krachten in verschillende landen, 360 ploegendienst medewerkers, 700-800 seizoenkrachten
Functie: Directeur

1. Wat doet Banimex?
Banimex is een producent en distributeur van vers fruit, bevroren fruit en hoogwaardige fruitpreparaten voor de voedingsmiddelenindustrie (vruchtenvullingen, geleien en jams). Al deze producten worden in Macedonië en Servië geproduceerd. Het bedrijf is in Macedonië opgericht. Tegenwoordig hebben wij vier vestigingen in vier verschillende landen: Macedonië, Servië, Duitsland en Nederland. Binnenkort gaan wij een vestiging openen in Verenigde Staten, waar wij ons product PURE willen introduceren. We zijn nog geen merk, maar met PURE willen wij dat juist worden!

2. Wie zijn jullie klanten?
Onze klanten zijn B2B (Business to Business) afnemers zoals industrie en groothandel. Denk bijvoorbeeld aan de industriële bakkerijen, yoghurtproducerende bedrijven zoals Danone en het Duitse Muller en grote ketens zoals Jumbo Supermarkten, Super de Boer en het Duitse concern Metro. Anderzijds krijgen wij steeds meer opdrachten van B2C (Business to Customer) afnemers, zoals hotels en restaurants, waar uitsluitend met (dag)verse en pure producten wordt gewerkt. Precies waar wij om bekend staan!

3. Hoe is het idee ontstaan om van een lokaal, een groot internationaal bedrijf te maken?
Wij hebben vanaf het begin al aan internationale handel gedaan. In de jaren 90-tig wilden wij onze activiteiten verder uitbreiden, maar gezien de politieke situatie en embargo tegen landen van het voormalige Joegoslavië, bleken onze producten internationaal niet meer aantrekkelijk. Ons fruit was duurder geworden, veroorzaakt door de hoge prijzen van pesticiden die wij toen noodgedwongen moesten importeren. Toch hebben wij niet stil gezeten! We hebben in die tijd internationale contacten opgebouwd, door vaak op beurzen aanwezig te zijn. Daar kregen wij snel door wie de belangrijke spelers waren. En gelukkig konden wij dankzij de moderne communicatiemiddelen deze contacten ook onderhouden. We zijn onze mensen blijven opleiden in New Orleans (VS), zodat ze conform de laatste technologieën kunnen produceren. We hebben in die tijd ook veel grond gekocht in Bitola en vlakbij Skopje. Wij wisten toen dat in West - Europa een grote vraag naar kwaliteitsfruit bestond en dat wij moesten blijven investeren om aan deze vraag te kunnen voldoen. Alleen de tijd was nog niet rijp! Pas later zijn wij gaan leveren aan Hero en Danone (in Nederland) en Zentis en Muller (in Duitsland). Onze kersen, frambozen, bramen en pruimen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken bij zowel de industriële bakkerijen als de grote yoghurtproducerende bedrijven! Nu leveren wij gemiddeld 7000 ton fruit aan onze afnemers en maken wij gemiddeld 6 mln. Euro omzet per jaar. Alles wijst erop dat die groei nog wel doorzet!

4. Was het moeilijk om uw plannen te realiseren?
Nee, want wij wisten dat wij kwaliteitsproducten konden produceren. Bijvoorbeeld onze oblacina kers (Oblacina is een dorp onder de berg Kopaonik in Servië) is een uniek en zeer hoogwaardig product, dat nergens anders in de wereld te verkrijgen is! Dat ligt voornamelijk aan een goed klimaat en zeer vruchtbare grond in deze regio! Het succes hangt ook helemaal af van de goedkope, maar goed getrainde arbeidskrachten. Aan de andere kant zijn onze marges in Nederland vele malen lager dan de marges van andere distributeurs. Wij betalen liever een goed inkomen aan onze arbeidskrachten in de regio. Dat vergroot de motivatie en schept vertrouwen!

5. Is dat ook de kern van goed ondernemen in Servië?
Ja, want wij kennen de mentaliteit van onze boeren in Macedonië en Servië, daar komen wij zelf vandaan. We krijgen zaken sneller gerealiseerd als wij de arbeidskrachten een goed inkomen bieden en als wij voortdurend blijven investeren in hun opleiding. Steeds meer jonge mensen zien in dat agrobusiness in Macedonië en Servië het toekomstperspectief biedt. Dit wordt door de praktijk en onze steeds grotere orders bevestigd! En wij weten ook dat door middel van een partnerschap af te sluiten met de lokale partijen, hogere inkomens worden gerealiseerd. Het koloniale handelen wordt niet meer geaccepteerd.

6. Wat denk je dat Servië aantrekkelijk maakt voor Nederlandse ondernemers?
Het juiste klimaat en de vruchtbare grond! Onze kersen en frambozen bevatten meer fructose (22-24% resp. 16-18%) dan soortgelijk fruit elders! Volgens een onderzoek door de Universiteit Wageningen zijn frambozen goed tegen borst- en prostaatkanker. Betere reclame kunnen wij ons niet wensen! Aan de andere kant is er nog genoeg grond te koop of te pachten, zowel in Macedonië als in Servië. Daar maken de buitenlandse investeerders onvoldoende gebruik van. Bij het fruitplukken blijft handenarbeid noodzakelijk, er komt geen machine aan te pas. Dat betekent dat arbeidskrachten in de EU-landen duurder zijn geworden en dat Macedonië en Servië nog steeds aantrekkelijk zijn voor buitenlandse investeerders, zolang ze nog geen lid zijn van de EU.

7. Welke knelpunten heb je gesignaleerd?
De boeren in Zuid- Servië en Macedonië spreken geen vreemde talen, hetgeen de communicatie bemoeilijkt. Ze zijn sociaal verzekerd, velen hebben al een huis in eigendom. Daarom kiezen ze liever voor een goed inkomen! Anderzijds is het ook niet gemakkelijk om standaarden te introduceren in dit gedeelte van Europa. We proberen deze traditie te doorbreken door onze mensen bij Muller (Duitsland) op te leiden. Daarna kunnen ze in de regio het productieproces in.

8. Waar liggen de kansen voor Banimex in de komende jaren?
We richten ons op de nieuwe afzetmarkten: Midden Oosten, Verenigde Staten en Japan. Daar valt nog veel te behalen!

9. Hoe komen jullie aan de nieuwe klanten?
We zijn altijd op beurzen aanwezig. Op de Anuga-beurs in Keulen vorig jaar hebben wij besloten om behalve aan de voedingsindustrie ook aan de groothandel te leveren. Dat heeft meteen resultaten opgeleverd! Wij waren uitgenodigd om ons product PURE op Food Show Fair in New York te introduceren. Gezien de grote interesse vanuit de groothandel aldaar hebben wij toen besloten om een vestiging in Florida te openen. Dit jaar gaat de distributie aldaar van start.

10. Wat zijn je aanbevelingen aan de Nederlandse ondernemers?
Ondernemers in Macedonië en Servië gaan voor partnerschap en keuren het koloniale handelen af!

Investeer in Macedonië en Servië als je biologisch wilt produceren! Het klimaat is uitstekend en de grond is zeer vruchtbaar! En, niet uit te sluiten, vele malen goedkoper!

Houdt er rekening mee dat andere producerende EU- landen minder aantrekkelijk worden. Hogere prijzen zijn het resultaat van het EU-lidmaatschap. Producenten en groothandelaars willen liever een hoogwaardig product dat geld oplevert! Ga investeren in Macedonië en Servië, voordat ze lid van de EU zijn geworden!

Geen opmerkingen: