vrijdag 5 september 2008

10 VRAGEN AAN BART OMLO


Op 8 oktober a.s. zal Bart Omlo, manager Engineering van HintTech, een korte presentatie geven over het ondernemen in Servië bij de Kamer van Koophanden Rotterdam. De komende bijeenkomst Westelijke Balkan was voor mij aanleiding Bart een aantal vragen te stellen over zijn ervaringen in de regio.

Wat doet HintTech?
HintTech is een innovatief ICT bedrijf met vestigingen in Nederland, Verenigde Staten en Servië. Het bedrijf richt zich op uitwerking van goede ideeën, werkt uitsluitend met innovatieve en bewezen technologieën en is specialist op het gebied van Java, .NET, Tridion en Hippo. HintTech houdt zich voornamelijk met twee dingen bezig: E-business en IT-projecten. E-business houdt in de ontwikkeling van complexe en omvangrijke websites van grote organisaties zoals bijvoorbeeld ING, KLM en de Tweede Kamer. IT-projecten zijn gericht op het ontwikkelen van softwarepakketten op maat.

Wie zijn jullie klanten?
Onze klanten zijn de overheden en het Nederlandse bedrijfsleven. We hebben bijvoorbeeld de website van de Tweede Kamer ontwikkeld. Hiervoor hebben we de achterkant van de hele site, het Intranet en Internet gebouwd. Voor Shell hebben wij, voor een wereldwijd netwerk, het softwarepakket geschreven.

Waarin onderscheidt HintTech zich van andere ICT bedrijven?
We richten ons op inhoud en innovatie en wij zijn relatief klein. We beschikken over technisch hoogwaardig, flexibel ingesteld en betrokken personeel, zowel hier in Nederland als in Servië. Wij zien beide vestigingen als één bedrijf, dat gezamenlijk onder het platform van HintTech Development Center (HDC) de beste resultaten voor haar klanten wil realiseren. We zijn namelijk geen typisch ICT bedrijf dat aan outsourcing doet om slechts een kostenbesparing te realiseren. Bij ons staat kwaliteit, innovatie en goede samenwerking tussen Nederlandse en Servische ICT deskundigen voorop!

Waarom hebben jullie destijds voor Servië gekozen?
Dejan Curcic, onze partner in Novi Sad, heeft destijds een opdracht voor NUON uitgevoerd. Hij wilde de Nederlandse markt op en wilde samenwerkingsverbanden aangaan met een niet al te groot Nederlands bedrijf, met een platte organisatiestructuur. Hij was op zoek naar dezelfde mentaliteit die hier bij HintTech heerst: samen aanvallen en aanpakken, samen als club iets bereiken! Aangezien Hinttech dezelfde ideeën had, lag het sluiten van een partnerschap voor de hand. Het openen van een office in Novi Sad is daar het resultaat van.

Wat is jullie als eerste opgevallen in Servië?
Ons valt de professionaliteit van de ICT mensen op. Ze spreken goed Engels, zijn zeer loyaal en tonen kennis van dezelfde technologieën die wij in Nederland kennen. Ze zijn vooruitstrevend en willen in eigen land verder groeien. Behoefte om naar Nederland te verhuizen is er niet. Er is eerder sprake van een tegenovergestelde beweging: de Servische ICT Diaspora keert terug, rijk aan kennis en internationale ervaring, hetgeen het land ten
goede komt.

Waar zijn de Serviërs volgens jou minder goed in?
Serviërs zijn generalisten. Ze hebben een goede algemene ontwikkeling, brede kennis en ze hebben alles al een keer gezien of gedaan. Daar word je een senior ICT-er omdat je over een brede blik beschikt, in Nederland daarentegen, omdat je meer focus hebt.
In Nederland worden vragen gesteld voordat er fouten worden gemaakt. Serviërs willen problemen zelf oplossen, ze hebben hoge verwachtingen van zichzelf. Ze tonen een wat meer introverte houding t.o.v. Nederlanders, die zeer extravert uit de hoek kunnen komen.
Lange termijn denken is aan Serviërs niet besteed, hetgeen begrijpelijk is gezien de recente ontwikkelingen in het land. Vandaag is wat telt.

Wat is de kern van goed ondernemen in Servië?
HintTech wil zich als één bedrijf profileren. Dan pas haal je er uit wat er in zit! Dat willen de Serviërs ook. Met alle medewerkers, of het nu om Nederlands of Servisch personeel gaat, wordt een personeelsontwikkelingsplan (POPs) besproken. De Serviërs komen hier naartoe om opleidingen te volgen en Nederlanders gaan naar Servië om nieuwe ontwikkelingen toe te lichten, met elkaar te sparren om tot nieuwe ideeën te komen. Zo creëren wij specialisten in één bedrijf, waar wij met zijn allen met plezier werken. Grenzeloos ondernemen en investeren in persoonlijke ontwikkeling van al onze medewerkers levert kwaliteit op! Ook duurzame samenwerkingsverbanden vormen een aanwinst voor het hele team!

Wat denk je dat Servië aantrekkelijk maakt voor Nederlandse ondernemers?
ICT- outsourcing zal in de komende jaren steeds aantrekkelijker worden. Servië trekt enorm veel aandacht want het land biedt hoogwaardig ICT personeel en ligt op 2 uur vliegen hier vandaan. In het geval dat Servië lid wordt van de EU, verwacht ik een stijgende toestroom van ICT specialisten uit Servië, die voor een aantal maanden in Nederland zullen worden gedetacheerd. Een freelance ICT markt zal op gang komen!

Waar liggen de prioriteiten voor HintTech in de komende jaren?
We zullen gezamenlijk met ons Servisch ICT personeel een goede prijs-kwaliteitverhouding aan onze klanten willen blijven leveren! Aangezien ons bedrijf groeit, is een nieuw pand in Novi Sad bittere noodzaak geworden.

Wat zijn je aanbevelingen aan de Nederlandse ondernemers?
Neem een goede advocaat in de hand, vanwege de zeer ingewikkelde procedures. HintTech heeft daartoe bijvoorbeeld een bestaand bedrijf overgenomen, maar wilde conform de Nederlandse richtlijnen werken, formeler en uitgebreider in contracten zijn, dezelfde rechten en plichten vastleggen voor Nederlands en Servisch ICT - personeel.

In onroerend goed investeren in Servië is op dit moment zeer interessant en, buiten de hoofdstad Belgrado, nog betaalbaar. Over een aantal jaren is de verwachting dat de prijzen enorm gaan stijgen.

Investeer in de persoonlijke ontwikkeling van Serviërs. Dat levert kwaliteit op, en is een aanwinst voor het hele team!

Geen opmerkingen: